Jeśli już od pewnego czasu rozwijasz swoją firmę w Internecie, na pewno dostrzegłeś/-aś, że dzisiejszy content to nie tylko słowo pisane. To również (a może przede wszystkim?) cała masa treści multimedialnych, które spotykają się ze świetnym odbiorem użytkowników, a przez to i cieszą się coraz to większą popularnością. Zdecydowanie warto więc w nie zainwestować. Tu często pojawiają się jednak rozterki i wątpliwości dotyczące tego, na jaki konkretnie rodzaj treści postawić? Czy wystarczy ograniczyć się tylko do jednego/dwóch formatów, a może będzie wymagać to z naszej strony znacznie większego wysiłku? Sprawdź, czym możesz zainteresować obecnie potencjalnych klientów i jak tworzyć content z głową!
Przeciętny przedsiębiorca nie ma najczęściej możliwości, aby dostarczać swoim odbiorcom każdy możliwy rodzaj treści. I oczywiście nie o to w tym wszystkim chodzi. Jeśli zastanawiasz się, w jakim kierunku powinna zmierzać teraz Twoja marka, pamiętaj o następujących kwestiach:
Zaczniemy od klasyki, czyli treści pisanych. To Twoja pierwsza możliwość. Pod pojęciem treści pisanych skrywają się tak naprawdę trzy rodzaje treści:
Artykuły blogowe są odpowiednim rodzajem contentu, jeśli Twoi odbiorcy to osoby czytające i chętnie przyswajające dłuższe treści.
Prowadząc bloga, możesz budować eksperckość swojej marki i pozycjonować ją w Google. Wyczerpujące artykuły blogowe są świetnym miejscem do rozwiewania obaw klientów, odpowiadania na ich najczęstsze pytania, edukowania, doradzania, czy też dokładniejszego prezentowania swojej oferty.
Posty w mediach społecznościowych to jeden z podstawowych rodzajów treści, gdy myślisz o rozwijaniu i reklamowaniu się w Internecie. Są pomocne przede wszystkim w budowaniu świadomości marki i zwiększaniu zaangażowania wśród obserwatorów. Za pomocą postów na social mediach możesz przekazywać swoją wiedzę i edukować, informować o aktualnych ofertach, promocjach lub zdarzeniach w firmie (lub branży), czy też zachęcać odbiorców do dyskusji i dzielenia się swoimi przemyśleniami.
Pamiętaj jednak, że posty są znacznie krótszą formą treści pisanych niż blogi. Ludzie nie wchodzą na Facebooka, czy Instagrama po to, by czytać rozwlekłe elaboraty. Nie przesadzaj dlatego z długością przygotowywanych wpisów. Tam, gdzie jest to konieczne, stosuj natomiast odesłania, na przykład do swojego bloga.
E-booki, będące produktami cyfrowymi, stanowią wyjątkowo ciekawy format treści pisanych, który pokochali współcześni użytkownicy Internetu. Pisaniem i wydawaniem e-booków zajmują się w ostatnim czasie niemalże wszyscy, ponieważ elektroniczne mini książki to potężne narzędzie dla każdej marki.
Po pierwsze, e-booki są w stanie wzmocnić zaufanie do Twojej firmy oraz jej pozycję jako eksperta w danej branży. Po drugie, możesz dzięki nim pozyskać wartościowe leady i zdobyć nowych klientów. Po trzecie, e-booki, jako te trudniejsze w przygotowaniu, postrzega się jako bardziej wartościowe i atrakcyjniejsze niż standardowe, zwykłe artykuły blogowe. A to zwiększa z kolei zaangażowanie odbiorców. Po czwarte, jako jedne z rodzajów produktów skalowalnych, są one również świetnym sposobem na dodatkowy zarobek.
W e-bookach nie ma jednak miejsca na bylejakość. Jeśli nie masz czasu, narzędzi, umiejętności i co najważniejsze wiedzy, którą chcesz podzielić się ze swoją publicznością, nie porywaj się na ten format treści. Kiepski e-book może zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Tym bardziej, gdy będziesz oferować go odpłatnie.
Treści multimedialne to już znacznie bardziej złożony temat. W tym przypadku możemy wyodrębnić m.in.:
Wideo to stosunkowo trudny do przygotowania format, ale zdecydowanie warty podjęcia wysiłku. Dlaczego? Ponieważ to właśnie wideo zdominowało dzisiejszy Internet. Podstawowe umiejętności z zakresu tworzenia filmików są obecnie zdecydowanie niezbędne. Pamiętaj jednak, że na początek w zupełności wystarczającym do tego zadania narzędziem będzie po prostu dobrej jakości smartfon!
Mówiąc o wideo, możemy wyróżnić kilka rodzajów treści. Są to w szczególności profesjonalne spoty reklamowe, dłuższe filmiki (m.in. poradnikowe, instruktażowe) lub krótkie rolki na Instagramie. Każdy format wideo służy oczywiście określonym celom. Przykładowo, instagramowe rolki zwiększają zaangażowanie i ruch na Twoim koncie, pozwalając Ci pozyskać nowych followersów. Za pośrednictwem rolek, działając jako firma, powinieneś/-aś również edukować swoich odbiorców i dostarczać im wartościowe informacje ze swojej niszy. Charakter edukacyjny mogą mieć także dłuższe filmiki publikowane na YouTubie, które pozwolą Ci na szczegółowe przedstawienie oferowanego produktu, porównanie go z innymi, konkurencyjnymi artykułami tego samego typu, czy też rozwianie najczęstszych obaw klientów.
Mogłoby się zdawać, że konsumpcją wideo jest zainteresowane dzisiaj przede wszystkim młodsze pokolenie. Nic bardziej mylnego! Nigdy nie odrzucaj z góry tego rodzaju treści, bez uprzedniego poznania preferencji swojej grupy docelowej. Jeśli w dodatku działasz regularnie na Instagramie (lub Facebooku), tego rodzaju content absolutnie nie powinien zostać przez Ciebie pominięty!
Podcasty to ciekawa alternatywa dla blogów i wideo. Idealna forma dla odbiorców, którzy lubią… słuchać, są zabiegani lub zwykle przeglądają Internet w mniej dogodnych warunkach. Podcasty wymagają mniejszego skupienia, zaangażowania niż słowo pisane. Są również wygodniejsze w odtwarzaniu niż wideo, ponieważ w tym przypadku nie musimy koncentrować się z kolei na obrazie. Twoi odbiorcy mogą zapoznawać się z podcastami w dowolnym momencie – dojeżdżając pociągiem do pracy, będąc na spacerze lub w trakcie domowych porządków.
Dzięki podcastom możesz dzielić się swoją ekspercką wiedzą i budować zaufanie, wiarygodność, autorytet marki. Podcasty to również świetny format, by połączyć siły z innymi współtwórcami lub ekspertami z Twojej branży. W ten sposób jesteś w stanie zdobyć jeszcze większe zainteresowanie i dotrzeć ze swoją ofertą do nowych osób!
Relacje na Instagramie i Facebooku są jedną z głównych funkcji tych platform społecznościowych, która zdecydowanie nie powinna umknąć Twojej uwadze, niezależnie od tego, w jakiej branży działasz i kim jest Twoja grupa docelowa. Dlaczego?
Ponieważ jest to format treści, za pomocą których nawiązujesz więź i kontakt ze swoimi obserwatorami. Relacje to idealne miejsce, by pokazać siebie lub swoją działalność zza kulis, sprzedawać, informować o nowościach i aktualnościach w firmie, przeprowadzać ankiety i angażować, aktywizować odbiorców. Pamiętaj, że w odróżnieniu od innego rodzaju treści, standardowe relacje kasują się co do zasady automatycznie po 24 godzinach.
Webinary i spotkania live mają jeden, nadrzędny cel – edukowanie Twoich odbiorców i dostarczanie im ogromu darmowej (lub opcjonalnie płatnej) wiedzy. A jako specjalista w swojej dziedzinie na pewno taką posiadasz!
Dzięki tego rodzaju treściom wzmacniasz i pokazujesz eksperckość swojej marki, zwiększasz zaangażowanie i zaufanie swojej społeczności, docierasz do nowych osób. Podobnie jak w przypadku podcastów, na webinary i spotkania live również możesz zapraszać innych, powiązanych z Twoją niszą twórców. Takie transmisje staną się wtedy znacznie ciekawsze i bardziej wartościowe. Ukażą w dodatku Twoją markę w innym świetle. Jako tę, która potrafi łączyć siły ze swoimi konkurentami i jest gotowa na różne współprace.