https://www.instagram.com/spacenotes.copywriting/

Moc CTA, czyli jak zachęcić do działania w kilku słowach

Copywriting to nie tylko umiejętność tworzenia pięknych tekstów, przez niektórych określanych (słusznie lub nie) jako teksty „z polotem”. To także, a może w głównej mierze, sztuka skłaniania odbiorców do podjęcia konkretnych akcji. Wszystko to zawiera się w jednym skrócie: CTA, czyli „Call to Action”. Czy wiesz, jak wykorzystać CTA, aby przyciągnąć uwagę, zainteresować czytelników i skierować ich ku pożądanym działaniom? Czy w swoich tekstach używasz w ogóle wezwań do działania? O tym właśnie będziemy dzisiaj rozmawiać.

Czym jest CTA?

CTA, czyli „Call to Action”, to po prostu wezwanie do określonego działania. Krótka fraza lub zdanie, które ma skłonić odbiorcę treści do konkretnej akcji, takiej jak zakup Twojego produktu, zapis na webinar, skontaktowanie się z Tobą pisemnie lub telefonicznie.

Teoretycznie CTA stanowi jedynie proste wezwanie, jednak w praktyce może mieć ogromny wpływ na skuteczność Twoich treści. Pamiętaj, że to właśnie za pomocą CTA mówisz swojemu odbiorcy, co powinien zrobić dalej. Jaki jest jego następny krok. Wezwanie do działania wskazuje również bezpośrednio cel Twojego komunikatu, przedstawionego w formie posta na mediach społecznościowych, relacji na Instagramie, artykułu na blogu, czy dedykowanego konkretnemu produktowi landing page.

Dlaczego warto, a właściwie trzeba stosować CTA?

Stosowanie CTA to klucz do zaangażowania i interakcji z odbiorcami. To narzędzie, które pozwala kontrolować zachowanie użytkowników, prowadzić ich przez ścieżkę konwersji i kształtować ich reakcje na Twoje treści. Warto więc umiejętnie wykorzystywać CTA we wszystkich rodzajach treści. Od postów na mediach społecznościowych, po artykuły na blogu, czy e-maile marketingowe.

Skuteczne CTA przynoszą wiele korzyści, zarówno Twojej marce, jak i jej społeczności.

Po pierwsze, zwiększa zaangażowanie. CTA zachęca do interakcji, co może zwiększyć zaangażowanie użytkowników w kontaktach z Twoją marką.

Po drugie, kieruje ruch na stronę. Poprzez umieszczenie linku w CTA, przekierowujesz użytkowników na odpowiednią, preferowaną stronę internetową, prowadząc do zwiększenia konwersji.

Po trzecie, wzmacnia wiarygodność. Jasne i konkretne CTA może zwiększyć wiarygodność Twojej marki, pokazując, że wiesz, czego oczekujesz od odbiorców.

Po czwarte, wspiera działania marketingowe. CTA (w połączeniu np. z Pikselem Facebooka) pozwala na śledzenie działań użytkowników, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kampaniami marketingowymi.

Po piąte, zwiększają konwersje. Ostatecznym celem CTA jest zwiększenie konwersji, czyli przekształcenie użytkowników w klientów, subskrybentów lub aktywnych obserwatorów.

Gdzie stosować CTA?

CTA można z powodzeniem stosować w różnych miejscach i formach komunikacji online:

  • Na stronie internetowej: Umieść CTA w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej, np. na górze strony. Zachęć użytkowników do zapisania się na newsletter, kontaktu telefonicznego lub zakupu produktu.
  • W treści bloga: Po każdym artykule dodaj CTA, zachęcające do pozostawienia komentarza, udostępnienia treści lub przejścia do innych wpisów na blogu.
  • Na mediach społecznościowych: Obowiązkowo stosuj CTA w postach na platformach społecznościowych, relacjach (inaczej – Stories), a nawet rolkach.
  • W e-mailach marketingowych: Każdy e-mail powinien zawierać wyraźne CTA, np. „Kliknij i zobacz najnowszą ofertę!”.

Czym powinno charakteryzować się skuteczne CTA?

Skuteczne Call to Action powinno posiadać kilka kluczowych cech, które zachęcą czytelników do interakcji. Sprawdź, czy tworząc własne CTA, stosujesz się do poniższych zasad:

  • Klarowność i zrozumiałość: CTA powinno być jasne, proste i zrozumiałe dla czytelników. Wskaż w nim precyzyjnie, co mają zrobić. Unikaj zbyt długich wezwań (choć nie oznacza to, że powinieneś/-aś ograniczać się tylko do jednego/dwóch słów!) oraz stosowania kilku różnych CTA w jednym miejscu, ponieważ w ten sposób zdezorientujesz swoich odbiorców.
  • Zrozumienie potrzeb odbiorcy: Skuteczne CTA uwzględnia potrzeby i oczekiwania odbiorców. Warto dostosować CTA do tematu artykułu lub prezentowanej oferty i dostarczać wartości, która jest zgodna z tym, czego czytelnicy szukają.
  • Związek z treścią: CTA powinno być logicznie powiązane z treścią artykułu, posta lub prezentowanej oferty. W innym przypadku czytelnicy mogą być zdezorientowani lub poczuć się oszukani.
  • Perswazyjność: CTA powinno być również perswazyjne i przekonujące, kierowane bezpośrednio do odbiorcy. Skorzystaj w tym celu z odpowiednich słów, które zachęcają do szybkiego działania, takich jak „Zapisz się teraz!”, „Kup z darmową dostawą!”, „Dołącz do nas już dziś!”, „Otrzymaj darmowy dostęp!”, itp.
  • Odpowiednie umiejscowienie: CTA należy umieszczać w odpowiednim, widocznym miejscu. Tam, gdzie czytelnicy są gotowi do działania. W przypadku landing page przycisk powinien znaleźć się zarówno na samej górze, jak i na dole strony.
  • Estetyka i wygląd: Wygląd CTA ma znaczenie. Wezwanie do działania powinno być wyróżnione graficznie, tak aby przyciągało uwagę czytelników. Użyj w tym celu kontrastujących kolorów, wyraźnej czcionki lub dużego, kolorowego przycisku.
  • Konkretność: Przy wezwaniu do działania wskaż również, co się stanie po kliknięciu. Na przykład, jeśli zachęcasz do zapisania się na newsletter, powinieneś/-aś zakomunikować, że czytelnik otrzyma w zamian regularne aktualizacje na swoją skrzynkę e-mail.
  • Wartość dodana: CTA powinno przekazywać wartość dodaną, którą czytelnicy otrzymają po podjęciu działania. Dlaczego warto kliknąć? Co się na tym zyska? Oczywiście tego rodzaju korzyści lub obietnicę nie zawsze da się zawrzeć w samym wezwaniu do działania. Wtedy też powinny pojawić się one obok, jako wyjaśnienie i doprecyzowanie CTA.
  • Wiarygodność: CTA powinno być wiarygodne i wzbudzające zaufanie. Jeśli obiecujesz coś w CTA, musisz to dostarczyć.
  • Czasowość i element pilności: Jeśli masz możliwość, podkreśl ograniczony charakter prezentowanej oferty, np. „Kup ze zniżką tylko do północy [data]!”. W ten sposób zachęcisz do natychmiastowego działania.
  • Kreatywność: W tworzeniu CTA, tam, gdzie uznasz to za stosowne, możesz spróbować wysilić się na kreatywność. Oczywiście uważaj, aby nie przekombinować i nie zagmatwać przekazu.
  • Brak komunikatu sugerującego wysiłek: Dotyczy w szczególności CTA, które przekierowują do formularzy, ankiet. Zamiast: „Wypełnij formularz i... (korzyść - na przykład: odbierz darmowego e-booka)”, wystarczy samo: „Odbierz darmowego e-booka”.
  • Testowanie i optymalizacja: Nie zapomnij testować różnych wariantów CTA, aby zidentyfikować, który jest najbardziej skuteczny. Monitoruj wskaźniki, takie jak współczynnik klikalności i dostosowuj CTA na podstawie wyników.

Przykłady CTA dla różnych platform

Nie masz pomysłu na CTA dla swojego contentu? Skorzystaj z kilku poniższych propozycji!

Instagram:

„Zaobserwuj, aby być na bieżąco!”

„Zostaw komentarz i podziel się swoją opinią!”

„Oznacz swoją przyjaciółkę/przyjaciela!”

Facebook:

„Polub naszą stronę, aby nie przegapić nowości!”

„Kliknij, aby zobaczyć ofertę specjalną!”

„Umów się na spotkanie lub rozmowę!”

Blog:

„Zostaw komentarz i podziel się swoją opinią na ten temat!”

„Zapisz się do newslettera i otrzymuj informacje o nowych artykułach!”

„Udostępnij dalej, jeśli ten artykuł Ci pomógł!”

E-mail marketingowy:

„Kliknij tutaj, aby dokonać zakupu!”

„Umów się na bezpłatną konsultację!”

„Kliknij link i zobacz aktualną ofertę!”

Wnioski

CTA to naprawdę doskonałe narzędzie, z którego zdecydowanie nie warto rezygnować. Może zwiększyć skuteczność Twoich treści, zachęcając odbiorców do pożądanych działań. Niezależnie od platformy, czy rodzaju treści, zawsze warto używać CTA, aby budować więź ze społecznością i prowadzić ją przez ścieżkę konwersji. Pamiętaj jednak o umiarze i odpowiednim dopasowaniu wezwania do działania do kontekstu. Uważaj, aby nie zanudzać czytelników nadmierną ilością wezwań. W innym przypadku nie będą one spełniać swoich funkcji. Stosuj CTA z głową, a zobaczysz, jak zwiększy się interakcja użytkowników z Twoją marką!

Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak tworzyć treści na swoją stronę lub media społecznościowe?

Zaglądaj na mojego bloga regularnie!

© 2024 spacenotes.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram