Niezależnie od tego, czy startujesz z nowym sklepem online, czy też chcesz tylko prostą, wizytówkową stronę internetową, w każdym z tych przypadków będziesz potrzebować… treści! Czegoś, czym „wypełnisz” puste miejsca pozostawione przez grafika albo web developera. Cudzysłów przy słowie „wypełnisz” jest celowy, ponieważ… nie o pisanie dla samego pisania powinno tu chodzić. Teksty, które lądują w Internecie, nie są tylko zapychaczem wolnych przestrzeni. Każda z nich ma określony cel, zadanie. I jeśli nie do końca odnajdujesz się w tym całym pisaniu, możesz potrzebować pomocy właśnie copywritera. Tyle tylko, że jak to z usługami bywa, masz prawo nie wiedzieć, jak przebiega taka współpraca? Jak w ogóle znaleźć taką osobę i jak ocenić, czy będzie ona odpowiednia? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej!
Zanim pochłonie Cię szukanie copywritera, który przygotuje dla Ciebie treści, dobrze byłoby, żebyś wiedział/-a, że są różne rodzaje copywritingu. Oznacza to tyle, że każdy copywriter może mieć swoją określoną specjalizację. Niszę, w której działa.
Bo to, że ktoś jest copywriterem, nie oznacza od razu, że napisze dla Ciebie dosłownie wszystko.
Z jakimi typami copywriterów możesz się spotkać? Jest to przede wszystkim:
Copywriter SEO:
Copywriter SEO to po prostu osoba znająca się na SEO, czyli wiedząca, jak pisać treści zoptymalizowane pod wyszukiwarki. Twoje teksty powinny zostać przygotowane z uwzględnieniem właściwych fraz kluczowych, ponieważ dzięki temu będą miały szansę, by wyświetlać się na wysokich pozycjach w Google.
Uważam dlatego, że tak naprawdę podstawowe pojęcie o SEO powinien mieć każdy copywriter. Nie każdy ma jednak obowiązek, by dysponować narzędziami i wiedzą, które pozwolą mu opracować listę słów kluczowych dla Twojej marki, czy też całą strategię jej pozycjonowania (tym co do zasady zajmują się firmy pozycjonerskie). Nie zmienia to jednak faktu, że w sytuacji, gdy Twoim priorytetem są teksty nastawione na SEO, powinieneś/-aś szukać właśnie… SEO copywritera, wiedzącego o SEO ciut więcej.
Copywriter-specjalista:
Być może interesuje Cię współpraca z copywriterem, który ma określone wykształcenie? Ukończył np. prawo, medycynę, informatykę? W takim przypadku będziesz potrzebować osoby, która bardzo dobrze zna jeden, wąski obszar i zajmuje się copywritingiem specjalistycznym. Oczywiście za wiedzą i doświadczeniem nie zawsze muszą iść studia. Czasami wystarczy na przykład pielęgnowana od dzieciństwa pasja.
Copywriter-kreatywny (sprzedażowy):
Chcesz napisać (a tak właściwie to zlecić napisanie) tekstu sprzedażowego? Musisz przygotować ofertę, landing page, newsletter? Potrzebujesz nazwę dla swojej marki i chwytliwy slogan? Od tego są właśnie copywriterzy kreatywni, sprzedażowi. Pamiętaj, że przygotowanie oferty sprzedażowej dla klienta albo wymyślenie hasła reklamowego to zupełnie inny rodzaj „pisania” niż tworzenie np. artykułu na bloga.
Contet writer:
Jest różnica między copywritingiem (sprzedażowym) a content writingiem. Copywriter ma na celu skłonienie czytelników do podjęcia określonej AKCJI, takiej jak zakup. Content writing to natomiast tworzenie treści nastawionych na edukowanie swoich odbiorców, informowanie ich, angażowanie itp. Za pomocą content writingu budujesz świadomość swojej marki, pracujesz nad jej autorytetem i rozpoznawalnością.
*Ja, podobnie jak chyba większość, posługuję się na co dzień i w tym artykule (trochę dla uproszczenia) terminem „copywriter”, jednak miej na względzie, że czasami trafniejszym słowem będzie – content writer.
Znasz już najpopularniejsze typy copywriterów i wiesz, jakiego potrzebujesz. Czy to wszystko? Jak pewnie się domyślasz – nie.
Zanim finalnie zdecydujesz się na współpracę, weź jeszcze pod lupę następujące kwestie:
Czy copywriter, z którym chcesz nawiązać współpracę, pisał kiedyś coś podobnego?
O ile pisanie takich artykułów blogowych to raczej „chleb powszedni”, o tyle niekoniecznie musi tak być np. w przypadku tworzenia sloganów reklamowych, czy namingu. Jeśli chcesz powierzyć jakieś zlecenie copywriterowi, nie bój się dlatego zapytać, czy pisał już coś podobnego wcześniej? Czy ma w tym, konkretnym obszarze jakieś doświadczenie?
Ale pamiętaj, że nawet jeśli nie ma, nie oznacza to z góry, że jest kiepskim copywriterem! W przypadku specyficznych zleceń owszem, brak doświadczenia może być czasami przeszkodą w nawiązaniu współpracy, ale wcale nie musi tak być.
Jeśli masz wątpliwości (ale i nie tylko wtedy) – poproś o przesłanie portfolio!
Czy copywriter, z którym chcesz nawiązać współpracę, jest copywriterem na pełen etat?
Dlaczego może być to ważne? Ponieważ copywriting na pełen etat czasami może (ale NIE MUSI) świadczyć o większym doświadczeniu. O tym, że ktoś pisze dużo i często. Z drugiej strony tu zawsze jest też ryzyko jakiegoś tam wypalenia, czy, jak to zwykło się u nas mówić, „klepania” tekstów.
Copywriting nie zawsze bywa jednak pracą na pełen etat. Są osoby, które piszą jedynie dorywczo i traktują to jako dodatkowy zarobek. Jeśli ktoś pisze bardzo mało, sporadycznie, to tu z kolei zachodzi ryzyko, że taka osoba może (ale ponownie – NIE MUSI) posiadać nieco gorszy warsztat.
Podobnie jak wcześniej – proś o przesłanie portfolio!
Czy copywriter, z którym chcesz nawiązać współpracę, może pochwalić się jakimiś referencjami klientów?
Nie jest żadną tajemnicą i niczym odkrywczym, że społeczne dowody słuszności odgrywają OGROMNĄ rolę w podejmowanych przez nas decyzjach. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoimi tekstami zajmie się właściwa osoba, dowiedz się, jak o współpracy z nią wypowiadali się inni.
Ok. Udało Ci się znaleźć odpowiedniego copywritera, z którym zapowiada się dobra współpraca. Czego teraz powinieneś/-aś się spodziewać i na co nastawić? Czy będziesz mieć, jako zlecający, jakieś obowiązki?
Po pierwsze - brief:
Pierwszym etapem współpracy z copywriterem, zanim w ogóle weźmie się on za przygotowanie dla Ciebie tekstów, jest wypełnienie briefu. Za wypełnienie briefu odpowiedzialny będziesz Ty, jako zleceniodawca, ponieważ brief to dokument (najczęściej trochę obszerny), który pozwoli copywriterowi lepiej poznać Twoją markę i zrozumieć Twoje potrzeby, cele.
W briefie znajdziesz m.in. pytania o to, jakich konkretnie tekstów potrzebujesz, w jakim stylu komunikujesz się ze swoimi klientami, kto jest Twoją grupą docelową, jakie są Twoje mocne strony, co Cię wyróżnia na tle konkurencji itp. Pamiętaj, że im dokładniej wypełnisz brief, tym też copywriter zyska solidniejszą bazę do stworzenia naprawdę skutecznych i spersonalizowanych komunikatów dla Twojej marki.
Zamiast wypełniania briefu możesz również odbyć z copywriterem po prostu zwykłą rozmowę telefoniczną.😊
Na tym etapie (albo wcześniej) dobrze byłoby też ustalić kwestie techniczne, takie jak termin wykonania zlecenia, metodę rozliczenia, preferowany sposób komunikacji itp.
Otrzymujesz pierwszą (a czasami jednocześnie ostatnią) wersję tekstu:
Informacje udzielone w briefie powinny być najczęściej wystarczające, aby rozpocząć pracę nad Twoimi tekstami. Oczywiście może zdarzyć się, że w trakcie pisania copywriterowi nasuną się nowe pytania lub wątpliwości, z którymi ponownie zwróci się do Ciebie.
Gdy już otrzymasz pierwszą wersję tekstu, zapoznaj się z nią dokładnie, a gdy będzie taka potrzeba – nanieś odpowiednie uwagi. Jeśli jest to możliwe, staraj się jak najdokładniej określić, co Ci się nie spodobało, zamiast ograniczać się do zdawkowego: „TO do zmiany”.
*Zwróć też uwagę, jak wybrany przez Ciebie copywriter podchodzi do poprawek. Czy uwzględnia je w cenie, czy też są one dodatkowo płatne? Ja co do zasady uwzględniam poprawki w cenie, którą ustaliłam z klientem. I to zdaje mi się, że jest dobrą praktyką. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy w trakcie trwania naszej współpracy klient nagle zmieni zdanie i poprosi o coś, co zupełnie nie mieści się w pierwotnych ustaleniach co do tekstu.
Jeśli tekst spełnił Twoje oczekiwania, możesz rozliczyć się z copywriterem, a jeśli nie – musisz uzbroić się jeszcze w chwilę cierpliwości i poczekać na finalną wersję tekstu.
Tu nie ma większej filozofii – jeśli tekst Ci się podoba i nie masz żadnych uwag, ostatnim etapem jest rozliczenie się z copywriterem. Gdy jednak zgłosiłeś/-aś zastrzeżenia, oczekujesz nadal na swoje zamówienie.
*Pamiętaj, że tempo współpracy z copywriterem zależy nie tylko od jego mocy przerobowych i stylu pracy, ale i od Twojej dyspozycyjności. Jeśli ze względu na brak czasu nie znajdziesz chwili, by przejrzeć otrzymane prace i się do nich odnieść, czy też odpowiedzieć na pytania copywritera, nie będzie on mógł wtedy działać dalej.
Dla mnie szybki odzew klienta jest szczególnie ważny w przypadku większych zleceń, np. na kilka albo kilkanaście tekstów. Wtedy, nie ukrywam, oczekuję od nowych klientów, których jeszcze nie znam, by po przesłaniu pierwszego tekstu, w miarę możliwości sprawnie na niego zareagowali. Po takiej odpowiedzi będę wiedzieć, czy przyjęte przeze mnie styl i sposób pisania na pewno im odpowiadają.
Oczywiście nie jest tak, że w ten sposób będzie przebiegać każda współpraca z copywriterem, ponieważ każdy może mieć tu swoje własne preferencje albo wypracowane mechanizmy. U mnie jednak wygląda to w większości tak, jak to przedstawiłam powyżej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w uporządkowaniu tekstów do swojej marki, odezwij się do mnie!