Największym minusem postów na Instagramie jest ich bardzo krótka żywotność, która wynika z ogromu treści, jakie każdego dnia są tam publikowane. Sama od pewnego czasu działam na tym portalu, dlatego w 100% rozumiem, że jeśli już poświęcasz czas na przygotowanie takiego posta, to chcesz, żeby nie tylko dotarł on do jak największej liczby osób, ale też, żeby ktoś go po prostu przeczytał. Jak to zrobić? Jak pisać posty na Instagram, które będą czytane i lajkowane, a dzięki temu nie znikną tak szybko w jego czeluściach?
Żebyśmy się dobrze zrozumieli – w tym artykule będę skupiać się głównie na warstwie tekstowej postów na Instagramie, ponieważ, jak pewnie wiesz, jestem copywriterką. Nie będzie tu natomiast żadnych specjalistycznych porad dotyczących tworzenia grafiki czy też kręcenia rolek (chociaż na pewno gdzieś przemycę kilka informacji, bo jednak wszystko to jest ze sobą silnie powiązane). Dowiesz się za to, jak krok po kroku stworzyć opis do posta na Instagramie.
Jak tworzyć ciekawe posty na Instagramie? Potrzebujesz ciekawego tematu. Oczywiście ciekawego nie dla Ciebie, a dla Twoich odbiorców. Co może być ciekawe dla Twoich followersów? Tego w 100% nie wiem, ale myślę, że coś, co:
Pamiętaj, że wbrew pozorom Twoje konto na Instagramie nie powinno być tylko o Tobie (jako marce osobistej) lub o Twojej firmie. Niech lepiej nie kusi Cię, żeby wykorzystywać je wyłącznie do tworzenia postów sprzedażowych i przedstawiających Twoją ofertę.
Jeśli jeszcze nie wiesz, co mogłoby zainteresować Twoją społeczność, warto ją o to podpytać. A jeśli nie, to na starcie możesz wspomóc się różnymi narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych albo informacjami znalezionymi na tematycznych forach internetowych. Tylko w ten sposób nauczysz się tworzyć ciekawe posty na Instagramie.
Pamiętaj, że każdy post tworzy się w jakimś celu. Takim celem może być np. edukacja, motywacja, inspiracja, polubienie Cię, sprzedaż. Zastanów się, co Twój post ma dać Twoim obserwatorom, jakie emocje w nich wywołać i do czego na końcu ich zachęcić?
Żeby lepiej Ci to zobrazować, będę teraz, omawiając kolejne etapy pisania posta na Instagram, posługiwać się konkretnym przykładem. Załóżmy, że chcę przygotować post edukacyjny o tym, jak schudnąć zdrowo, bez presji i efektu jo-jo. Tego rodzaju post może mieć także cechy posta motywującego i inspirującego.
Jeśli chcesz działać na Instagramie, musisz zaprzyjaźnić się z hookami. Ja wolę jednak nazywać je po prostu nagłówkami. I tutaj, w mediach społecznościowych, te nagłówki (lub hooki) muszą być naprawdę mocne, przykuwające uwagę. Muszą wyrywać użytkownika z marazmu scrollowania tysięcy innych treści i na chwilę go zatrzymać, a następnie skłonić do tego, by chciał czytać dalej. Tak, konkurencja jest ogromna, treści powstaje cała masa, dlatego nagłówek to naprawdę jeden z dwóch najważniejszych elementów w Twoim poście na Instagramie.
Oceń samodzielnie, który hook zdołałby Cię zatrzymać i zachęcić do tego, by poświęcić jeszcze kilka sekund na przeczytanie posta:
„Stało się! Hasztagi na Instagramie oficjalnie umarły! Co zamiast tego?”
„Zmiany w hasztagach na Instagramie!”
[ja wybrałabym pierwszy]
Wracamy jednak do mojego przykładu. Ja w nagłówku odwołam się do problemów, z jakim mogą mierzyć się „moje” obserwatorki. I nagłówek ten może brzmieć m.in. tak:
„Jesteś już zmęczona dietami, które nie działają? Skradnij moją metodę, która pozwoli Ci schudnąć nawet 5 kg w 3 miesiące bez wysiłku i efektu jo-jo! [I BEZ DIETY!]”.
Tak jak ostrzegałam, będzie trochę o grafice i tego typu kwestiach, ale bez żadnych szczegółowych i specjalistycznych informacji. Muszę napisać o tym w tym miejscu, ponieważ grafika to, obok dobrego hooka, drugi z najważniejszych elementów, od którego może zależeć to, czy użytkownik zatrzyma się przy Twoim poście i poświęci mu chwilę. Estetyka wciąż ma znaczenie na Instagramie, dlatego pod żadnym pozorem nie zaniedbuj swojej identyfikacji wizualnej. To właśnie dzięki niej jesteś w stanie wyróżnić się na tle konkurencji, przykuwać uwagę i być kojarzona/-y ze swoją marką.
Gdy mowa o kwestiach wizualnych to… zadbaj w szczególności o:
Po mocnym nagłówku, który zdołał już zatrzymać i zaintrygować Twojego odbiorcę, teraz wypadałoby zadbać o równie obiecujące (i jednocześnie zwięzłe!) wprowadzenie do tematu. Takie, które jeszcze bardziej podkręci jego zainteresowanie tym, co chcesz przekazać. W tym miejscu możesz np. dokładniej nakreślić problem (dzięki czemu odbiorca będzie mógł się bardziej utożsamić z całą sytuacją) albo zacząć od przytoczenia fragmentu Twojej własnej historii. Na moim przykładzie mogłoby to brzmieć mniej więcej tak:
„Jeszcze kilka miesięcy temu sama zmagałam się z tym samym problemem. Próbowałam różnych diet, które obiecywały szybkie efekty, ale zawsze kończyło się to tak samo – chwilowy sukces, a potem powrót do wyjściowej wagi, a nawet więcej. Byłam zmęczona i sfrustrowana. Dzisiaj już wiem, że nie tędy droga i że da się schudnąć bez rygorystycznych diet. I wiesz, co jest w tym najlepsze? Tylko takie chudnięcie nie prowadzi do efektu jo-jo! A zrobiłam to tak…”
Masz już hook, masz już wprowadzenie, to teraz czas na rozwiązanie, czyli istotę Twojego posta na Instagramie. I w tym właśnie miejscu krok po kroku dzielisz się już swoją wiedzą, edukujesz, podajesz jakąś metodę/przepis. Czyli na moim przykładzie może być to:
„A zrobiłam to tak:
-KROK 1
-KROK 2
-KROK 3
Itd.”
Na zakończenie warto również w jednym albo dwóch zdaniach wspomnieć o najważniejszych korzyściach albo rezultatach Twojego rozwiązania, na przykład: „Dzięki tej metodzie wreszcie zaczniesz chudnąć z lekkością i wypracujesz w sobie zdrowe nawyki, które pozwolą Ci utrzymać wymarzoną wagę nie tylko na lato, ale przez lata! To co, jesteś na to gotowa?”.
Czy to już wszystko? Absolutnie nie! Jeśli chcesz wiedzieć, jak pisać posty na Instagram, jest jeszcze jeden element, którego nie powinnaś/-eś pomijać. A ten element to CTA, czyli Call to Action (link), inaczej mówiąc – wezwanie do działania. Staraj się unikać kończenia swoich postów w taki sposób, by pozostawiały odbiorcę w zawieszeniu i z taką myślą w głowie: „Ok, fajnie. Ale co teraz?”. Odwołując się do mojego przykładu, CTA, które będzie pasować do posta o charakterze edukacyjnym, może brzmieć np. tak:
„Obserwuj moje konto @nazwa po więcej wskazówek o tym, jak chudnąć zdrowo i bez presji!” .
I na zakończenie – jeśli chcesz tworzyć posty na Instagram, które będą z chęcią czytane, nie zapominaj o formatowaniu! Wystrzegaj się jak ognia długiej ściany tekstu – zlepku słów, w którym trudno zauważyć, gdzie kończy się jedna, a zaczyna druga myśl. Zamiast tego stosuj przerwy pomiędzy wierszami, wypunktowania, listy, emotikony. Dzięki temu Twoje treści będzie czytać się lekko, szybko i przyjemnie.
Jak można zatem w kilku krokach podsumować strukturę skutecznego posta na Instagram?
A wszystko to domknęłabym klamrą złożoną z odpowiedniego formatowania i wyróżniającej się, estetycznej grafiki.