Czy otwierając własną, małą – bo jednoosobową – działalność gospodarczą, przeszło Ci kiedyś przez myśl, że jednym z Twoich obowiązków będzie pisanie tekstów? Nikt nie uprzedzał i nie ostrzegał, prawda? A tu psikus, bo okazuje się, że żeby rozwijać biznes, raz na jakiś czas trzeba coś napisać i dla zasięgów wrzucić do Internetu. Co jednak w przypadku, gdy Ty wcale nie lubisz albo nie umiesz pisać? Niestety, ale… jeśli nie planujesz powierzyć pisania tekstów komuś innemu, wszystko wskazuje na to, że będziesz musiał/-a zapoznać się z podstawami copywritingu. A przynajmniej dobrze byłoby to zrobić. Dlaczego tak uważam?
Biznes można promować na wiele różnych sposobów. Jednym z nich, a tak w zasadzie to głównym, jest obecnie Internet. W Internecie możesz promować się zarówno z wykorzystaniem reklam płatnych, jak i za pomocą content marketingu. W każdym przypadku to, czego będziesz potrzebować, to… treści. Treści wymaga nawet wideo, ponieważ najczęściej, żeby wyszło ono w miarę sensownie, trzeba do tego odpowiedniego scenariusza. Problem polega jednak na tym, że tu wcale nie chodzi o pisanie dla samego pisania. Bo takie zwykłe pisanie za wiele nie da, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, ile różnego rodzaju treści zalewa dzisiaj Internet. Każda treść, którą tworzysz, powinna mieć dlatego swój cel.
Dlaczego znajomość podstaw copywritingu jest ważna, jeśli jesteś soloprzedsiębiorcą? Zanim odpowiem na to pytanie, muszę doprecyzować, czym tak właściwie jest ten cały copywriting i czy to tylko na nim opiera się tworzenie tekstów.
Najczęściej, w kontekście tworzenia treści, mówi się właśnie o copywritingu. Tymczasem… gdybyśmy chcieli być bardziej precyzyjni, wypadałoby dokonać rozróżnienia na „copywriting” i „content writing”. Jaka jest w takim razie między nimi różnica?
Tak w zasadzie sam copywriting to tworzenie tekstów skoncentrowanych na podjęciu przez czytelnika określonej akcji, takiej jak właśnie zakup produktu. Fachowo takie zachowanie nazywa się konwersją. Copywriting nie jest więc pisaniem tekstów, bazującym tylko na poprawnym wykorzystaniu zasad i reguł obowiązujących w języku polskim. To tak naprawdę tworzenie, projektowanie odpowiednich komunikatów sprzedażowych, w których wykorzystuje się również wiedzę z marketingu i psychologii.
W rzeczywistości jednak rzadko kiedy jest tak, że Twój potencjalny klient jest gotów do zrobienia tego, czego od niego oczekujesz, z marszu, już kilka sekund po tym, gdy pierwszy raz dowiedział się w ogóle o Twojej marce i trafił na Twoją stronę. Oczywiście takie przypadki się zdarzają, ale zdecydowanie nie są regułą.
Zanim zdecyduje się on do konwersji – czy to w postaci dokonania zakupu, czy też pozostawienia Ci swoich danych w celu zapisania się na darmowy webinar – przeważnie będzie potrzebować kilku spotkań z Twoją marką. I wcale nie mam tu na myśli tego, że gdzieś przypadkowo zobaczy po prostu jej nazwę i… nic więcej. Te kilka spotkań z marką to tak naprawdę kilka spotkań, podczas których będzie on mógł Cię lepiej poznać. Dowiedzieć się, kim jesteś i co robisz. Czy masz coś, co rozwiąże jego problem. Czy znasz się na tym, co robisz. Czy można Ci zaufać. I od tego jest właśnie content writing. Teksty tworzone po to, by na początku zainteresować potencjalnego klienta sobą i swoją ofertą, nawiązać z nim relację, pokazać się jako ekspert. Następnie wzbudzić w nim pożądanie do tego, co możesz mu zaproponować i zdobyć jego zaufanie, by finalnie zdecydował się on na podjęcie pożądanej akcji.
Copywriting i content writing to dwa potężne narzędzia, które, gdy są stosowane razem, krok po kroku, w sposób nienachalny, prowadzą do konwersji. Jeśli taka ścieżka zostanie zaprojektowana mądrze, Twój klient przejdzie przez nią płynnie i naturalnie, bez wrażenia, że ktoś do czegoś go zmusza lub wywiera na nim presję.
Wiedząc już, że copywriting (i content writing) nie są tylko zwykłym pisaniem byle czego, znając ich podstawy, jesteś w stanie przede wszystkim:
Zdobyć większą wiedzę o swoich klientach
Projektowanie tekstów zgodnie ze sztuką copywritingu i content writingu wymaga bardzo dobrej znajomości swojego idealnego klienta, ponieważ to zawsze on powinien być w centrum uwagi, nie Twój produkt. Klienta nie obchodzi bezpośrednio to, co masz – on chce rozwiązać swój problem, zaspokoić swoją potrzebę. Klient nigdy nie kupuje samego produktu. Kupuje efekty, rozwiązania, rezultaty. Dzięki copywritingowi dowiesz się dlatego więcej o tym, komu sprzedajesz. Poznasz bolączki i marzenia tych osób, trudności, z jakimi się mierzą i cele, jakie chcą osiągnąć.
Skuteczniej komunikować się ze swoją społecznością
Znajomość klienta w naturalny sposób wpłynie na Waszą wzajemną komunikację. Jeśli dowiesz się, jakie ma on problemy i potrzeby, będziesz w stanie kierować do niego precyzyjniejsze, trafniejsze komunikaty, wyzwalające w nim emocje i pisane w dodatku jego językiem.
Budować spójny, pozytywny wizerunek marki i jej pozycję eksperta
Tworzenie tekstów w przemyślany, strategiczny sposób, z wykorzystaniem content writingu i copywritingu, buduje również pozytywny wizerunek Twojej marki i wzmacnia do niej zaufanie. Regularnie publikowany content daje Twoim odbiorcom szansę, by mogli Cię lepiej poznać i samodzielnie ocenić, czy chcą się do Ciebie zwrócić. Pozwala również pokazać się od eksperckiej strony, jako osoba, która wie, z jakimi problemami mierzy się jej społeczność i jest gotowa pomóc jej w ich rozwiązaniu.
Osiągać lepsze wyniki, stosując nienachalną sprzedaż
Copywriting, w odróżnieniu od reklam, nie polega wyłącznie na bombardowaniu swoich odbiorców komunikatami: „Kup, kup, kup”. Copywriting (i content writing) koncentruje się na problemie klienta i rozwiązaniach, jakie Ty, jako ekspert, możesz mu zaoferować. Zamiast zwykłego wciskania, jest pokazanie klientowi, że wiesz i rozumiesz, z czym się mierzy i czego pragnie. Pokazanie mu, że masz coś, co może mu pomóc – coś bezkonkurencyjnego, co zostało już zweryfikowane i sprawdzone przez innych. Copywriting uwzględnia całą ścieżkę klienta do zakupu, biorąc pod uwagę to, od czego ucieka i do czego dąży, jakie ma obiekcje i wątpliwości oraz… wiele innych czynników. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie oferować swoim klientom dokładnie to, czego tak naprawdę sami chcą i potrzebują.
Wnioski?
Jako soloprzedsiębiorca nie powinieneś/-aś lekceważyć znajomości podstaw copywritingu, ponieważ dzisiaj pisanie dla samego pisania to zdecydowanie za mało. Znając podstawy copywritingu, możesz poprawić swoją sprzedaż nie dzięki temu, że pokażesz swoim klientom sam produkt, ale dzięki temu, że odwołasz się do ich obecnej sytuacji i zobrazujesz ją. Odwołasz się do tego, co sami czują i czego sami skrycie pragną. Finalnie, czytając taki tekst, jego odbiorca będzie myślał sobie: „O tak, to jest o mnie! To właśnie mnie dotyczy! Ja też tak mam!”.
To jak, chcesz nadal pisać teksty na „chybił trafił”, czy zacząć je świadomie projektować?