Co to znaczy ten cały „copywriter”? Kim jest taka osoba, co robi, jakie powinna mieć umiejętności? Czy Ciebie również nurtują takie pytania? Mam wrażenie, że w Polsce copywriting to wciąż trochę tajemnicza profesja i sporo osób nie do końca wie, na czym polega. Widzę to po spływających do mnie zapytaniach, które czasami nijak mają się do tego, czym zajmuję się na co dzień.
Być może w najbliższym czasie zamierzasz wystartować z własnym biznesem lub przeorganizować obecną działalność i usłyszałaś/-eś od swojego bardziej doświadczonego znajomego, który też prowadzi firmę:
-„Przydałby Ci się copywriter”.
-„Kto taki?” – pytasz ze zdziwieniem.
-„No ktoś, kto przygotuje dla Ciebie teksty na stronę internetową, pomoże ogarnąć social media, może poprowadzi bloga…” – słyszysz.
I nagle uświadamiasz sobie, że rozwijanie własnej marki wiąże się też z… pisaniem.
Na całe szczęście, jeśli nie lubisz tego robić lub nie masz na to czasu, nie musisz zajmować się tym na własną rękę. W takich właśnie przypadkach przyda Ci się copywriter.
Copywriter – kto to taki? Copywriter to osoba, która, mówiąc tak trochę w uproszczeniu i uogólnieniu [bo doprecyzuję to za chwilę], napisze dla Ciebie określonego rodzaju treści „do Internetu”.
Takich treści będziesz potrzebować z reguły wtedy, gdy planujesz ruszyć z własną działalnością lub już rozwijasz swoją markę. I to niezależnie od tego, czy mówimy o działaniach w 100% online, czy też stacjonarnych. Bo mam nadzieję, że nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, gdy powiem, że dzisiaj, w XXI wieku, nawet stacjonarne biznesy powinny istnieć w sieci!
Copywriter pisze… Ale nie pisze dosłownie wszystkiego, co tylko może wylądować w Internecie.
Pisze przede wszystkim:
Oczywiście nie każdy copywriter musi znać się i specjalizować się we wszystkich tych tekstach. Jeśli chciałabym być bardziej precyzyjna, to powinnam teraz zwrócić Twoją uwagę na różnicę między copywriterem a content writerem. Pisałam o tym już kilkukrotnie, m.in. tutaj: Copywriting w małej firmie. Dlaczego jako soloprzedsiębiorca powinieneś znać jego podstawy?, dlatego teraz tylko krótko wyjaśnię, o co chodzi.
Otóż każda treść tworzona przez markę, która ma zostać następnie opublikowana, będzie spełniać odmienny cel. Jedne treści powinno tworzyć się po to, by dać się poznać i polubić. Inne po to, by zdobyć zaufanie swojej społeczności i pokazać się jako eksperta w swojej dziedzinie. Jeszcze inne – by finalnie sprzedać swój produkt lub usługę. I co do zasady jest tak, że copywriter to osoba, która pisze głównie teksty nastawione na ostatni z tych celów, czyli sprzedaż [albo innego rodzaju akcję, jaką ma podjąć użytkownik, np. zapis na darmowy webinar]. Osoby wyspecjalizowane w pozostałych tekstach, które niejako przygotowują grunt do właściwej sprzedaży, to natomiast content writerzy.
W uproszczeniu jednak na rynku polskim i jednych, i drugich nazywa się po prostu „copywriterami”.
Ważne: Zawód copywritera nie polega natomiast na pisaniu opinii, komentarzy, pracy dyplomowych, książek itp. To nie jest jego istota.
Wiesz już, że copywriter pisze. To jego główne zajęcie i to na tym opiera się jego praca. Naturalnym odruchem może zdawać się dlatego chęć nawiązania współpracy z osobą, która w szkole dobrze radziła sobie z językiem polskim.
Czy aby na pewno będzie to najlepsze posunięcie?
Niestety nie do końca i nie zawsze. Kryterium w postaci „bycia dobrym z języka polskiego” nie powinno być jedynym, na jakim opierasz swoją decyzję. Dlaczego?
Ponieważ copywriting to nie jest takie typowe, szkolne pisanie, którego każdy z nas uczył się przez kilkanaście lat swojego życia. Copywriting to przede wszystkim tworzenie treści, które mają skłonić ich odbiorcę do określonego działania, najczęściej zakupu. Chcę więc trochę wyczulić Cię na stawianie znaku równości między copywriterami a np. pisarzami [książek] czy polonistami. Teoretycznie i tu, i tu wszystko kręci się wokoło pisania, jednak… z zastosowaniem nieco odmiennych reguł.
Nie. Nie myśl sobie teraz, że copywriterzy nie muszą znać się na ortografii, interpunkcji czy też potrafić tworzyć sensownie brzmiących zdań. Nic bardziej mylnego. Jednak poza takimi polonistycznymi umiejętnościami w copywritingu odwołuje się również do innych nauk, takich jak psychologia i ekonomia behawioralna, oraz zasad, jakimi rządzi się marketing. Dobrze byłoby dlatego, gdyby copywriter znał te zagadnienia.
Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze webwriting, czyli tworzenie treści w taki sposób, by przyjemnie i wygodnie czytało się je na komputerach, laptopach, telefonach. A to z kolei wymaga wiedzy o tym, jakie są obecnie preferencje internautów. W jaki sposób czytają teksty online, co lubią, czego nie lubią.
Zastanawiasz się, gdzie znaleźć copywritera? Jeśli czytasz ten artykuł, to dobra wiadomość jest taka, że już na takiego jednego natrafiłaś/-eś. Zerknij do mojej oferty i sprawdź, co dokładnie mogę dla Ciebie zrobić – jak mogę Ci pomóc. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości zachęcam Cię do bezpośredniego kontaktu! Wszystkie potrzebne dane znajdziesz na mojej stronie.
No okej. Może zdarzyć się jednak, że nie będę copywriterką odpowiednią dla Ciebie. Co wtedy? Wtedy szukaj dalej. Zapytaj nieomylnego wujka Google, zerknij na OLX, poszperaj na Instagramie. Nie zapomnij również o tradycyjnych metodach, takich jak podpytanie o dobrego copywritera swoich znajomych-przedsiębiorców. Osoby z polecenia to z reguły najlepsza i najbezpieczniejsza opcja.😊
Jeśli tak, mam dla Ciebie jeszcze kilka wskazówek:
Mam nadzieję, że po tym artykule orientujesz się już lepiej w tym, kto to taki ten cały copywriter i jak taka osoba pomoże Ci w biznesie!